BasRam

Met o.a. de mooiste MTB-tochten, Racefiets en Recreatieve Fietsroutes

Door historisch Drenthe

Onze laatste volle dag in het noorden van het land. Voor deze dag hebben we een route uitgezet die start bij ons hotel, het Brinkhotel in Zuidlaren. Een prima hotel om van daaruit de omgeving te ontdekken.

Het eerste gedeelte van de route liep langs een wat ouder en minder onderhouden gedeelte van Zuidlaren. Niet zo mooi. Kort daarna fietsen we door Annen. Even daarna kruisten we delen van de Hondsrug. Hier was het soms een beetje klimmen, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben.

Onze eerste pauze was op een bankje aan de rand van het bos, net nog een beetje in de zon. Om wat op te warmen was het wel even nodig om het zonnetje op te zoeken, want echt warm was het niet. Jasje aan, jasje uit.

Even later kwamen we in Rolde. Ik had bij het plannen van de route gezien dat daar grote hunebedden waren. Deze hebben we even bezocht en op de foto gezet, zoals echte toeristen dat doen. Daarna hebben we geluncht bij Grand Café Hofsteenge in Rolde. Het was een prima tosti hawaii.

Toen bleek dat we vlakbij Assen waren en ruim in de tijd, besloten we van de geplande route af te wijken en Assen in te gaan. Daar hebben we wat winkels bekeken, maar niets gekocht. we zijn weer vertrokken richting onze geplande route en deze ook gevonden.

We hadden nog aardig wat extra etenswaar meegenomen , dus moesten we weer een pauze plaatsje zoeken. Vlakbij de n386, was de ‘Toegangspoort Wedbroeken’, een beginpunt van het Nationaal Park de Drentsche Aa. We hebben hier even op een bankje gezeten. Daarna onze weg weer vervolgd.

Na zo’n 48 km kwamen we aan in Zeegse. Tijd voor een biertje, dat hadden we verdiend . We zijn gaan zitten op het terras van Grand Café Het Witte Huis. We hebben er heerlijk even gezeten. Het einde van de route was in zicht. Nog even doortrappen we we kwamen weer aan in Zuidlaren, bij ons hotel.

We kunnen terugkijken op een leuke, mooie route. Hoewel niet alle stukken even mooi waren was het zeker een route die aan te raden is, er waren ook zeker hele mooie gedeeltes bij.

Plaatsen: Zuidlaren, Zuides, Annen, Eext, Anderen, Rolde, Balloo, Assen, Loon, Tynaarlo, Zeegse, Schipborg, Dennenoord, Westlaren.

Knooppunten: 60 – 92 – 98 – 90 – 27 – 58 – 74 – 72 – 76 – 71 – 73 – 70 – 69 – 66 – 23 – 16 – 11 – 45 – 17 – 79 – 85 – 82 – 39 – 89 – 62 – 60