BasRam

Met o.a. de mooiste MTB-tochten, Racefiets en Recreatieve Fietsroutes

Dordrecht – Made

De laatste dag van onze fietsvakantie door De Biesbosch. Zoals al eerder verteld in de eerdere tocht hadden we de volgorde van de routes omgegooid om gebruik te kunnen maken het voet-fietsveer Het Leeuweveerke. Dit pontje vaart niet op maandagen en dinsdagen.

We waren vandaag vroeg onderweg, omdat het erg warm zou worden en er zware onweersbuien waren voorspeld. En als het pontje dat we moesten nemen naar Lage Zwaluwe daardoor niet zou varen, dan zouden we een probleem hebben. We moesten terug naar Made omdat daar onze auto stond. Dan maar het zekere voor het onzekere nemen.

Dus vertrokken we door de stadse drukte. Even later in de rust van de Nieuwe Dordtse Biesbosch naar de Kop van het Land. Daar hebben we de pont genomen naar De Biesbosch. En omdat het nog betrekkelijk vroeg was was het erg rustig. De temperatuur was heerlijk, dus even het T-shirt uit en in de blote bast door de natuur fietsen.

Deze keer kregen we een heel andere kijk op De Biesbosch. Heel veel (water)vogels links en rechts van het fietspad. Een prachtig gezicht. Op bijna 22 km van de route hebben we een mooi bankje gevonden en even gerust. Het uitzicht over De Biesbosch was prachtig. Daarna ging de route nog een gedeelte over fietspad en daarna bereikten we een doorgaande weg. Wel erg rustig, maar zo nu en dan kwam er een auto voorbij.

En toen was het moment daar dat we drie grote vogels in de lucht zagen. Dat waren onmiskenbaar visarenden. Een geweldige aanblik. Ik had gehoopt om ze te zien en het is gelukt.

Even later kwamen we bij het Biesbosch Museum Eiland. Daar hebben we een tosti gegeten en wat gedronken. Kort daarna begon de 7 km lange route naar het pontje Het Leeuweveerke. Aan het begin van dit gedeelte stond wel netjes aangegeven of het pontje vaarde of niet (althans, dat was te zien op Facebook). Dat was het geval en gelukkig was het niet te druk. Van tevoren was al aangegeven dat er maximaal 12 personen met fiets meekonden. Als het drukker was, dan moest je wachten op de volgende overtocht, een half uur later.

Aangekomen aan de Brabantse kant, Lage Zwaluwe, leek het zo dat dit niet het rijkste gedeelte van Brabant moest zijn. Het zag er allemaal wat armoedig uit. Huizen die aan onderhoud toe waren en niet onderhouden tuinen, etc. Een beetje jammer. We gingen op zoek naar een bankje, dat we net voor Hoge Zwaluwe vonden. Hier hebben we nog wat gedronken en ge-snackt, waarna we het laatste stukje aflegden. Aangekomen bij Hotel ‘t Trefpunt in Made, alwaar onze auto stond, bleek dat onze bagage ook al was gearriveerd. We hebben alles in de auto gegooid, de fietsen achter gezet en de terugreis begonnen.

Voor wat betreft deze manier van vakantie vieren moet ik zeggen dat we het prima naar onze zin hebben gehad. Het fietsen van hotel naar hotel is erg leuk. Vooral dat je de auto kunt laten staan. Ook een hotel in het centrum van een stad beviel ons prima. ‘s Avonds een lekker terrasje pakken en dan na een paar minuutjes lopen het hotel bereiken en het bed in rollen was heerlijk. Reden om dit nog vaker te gaan doen.

Plaatsen: Dordrecht, Lage Zwaluwe, Hooge Zwaluwe, Helkant, Made

Knooppunten: 13 – 12 – 88 – 86 – 11 – 10 – 83 – 44 – 43 – 02 – 04 – 22 – 21 – 16 – 18 – 15 – 29 – 13 – 17 – 19 – 20 – 08 – 90 – 21 – 22 – 62 – 65 – 61 – 70 – 68 – 25