4 April en 23 graden o de thermometer. Dat wordt fietsen. En Dianne en Twan konden ook, dus werd het onze eerste gezamelijke rit dit jaar. We kozen voor een fietstocht in Duitsland. Naar Xanten om precies te zijn. Een parkeerplaat werd gevonden nabij Weeze.
De rit was net begonnen toen we het eerste obstakel tegenkwamen. Een brug over een zijriviertje van de Niers werd vervangen en de oude brug lag er al uit. De nieuwe brug lag er al wel maar de aansluiting was nog niet gemaakt. Dus moesten we de zware fietsen optillen en er weer aftillen. Dat lukte en maar goed ook, want het fietspaadje daarna langs de Niers was prachtig.

Even later, valk voor Uedem, hadden we onze eerste rustplaats. Daarna ging de route verder door de landbouwgronden en kwamen we bij de Boxteler Bahn, een oude spoorweg dat omgevormd is tot een mooi fietspad. Dit volgden we helemaal tot in Xanten. Net voordat we in Xanten aankwamen hebben we op ee bankje gezet en onze broodjes gegeten. In Xanten parkeerden we de fietsen en gingen het plaatsje in. Op de Markt hebben we een ijscoupe gegeten bij Eiscafé Satin. Na de korte rondwandeling kwamen we weer bij de fietsen en vertrokken we richting Kevelaer.





In Kevelaer zijn we op het terras van het Kevelaerer Kaffeehaus gaan zitten voor een drankje. En als je dan in Kevelaer bent moet je ook de kerk bezichtigen. Kevelaer is een belangrijke bedevaartsplaats met meerdere mooie kerken. Ook is het gebruikelijk om er een kaarsje aan te steken om dierbaren te herdenken en sterkte te wensen.
Het was tijd voor de laatste etappe. Na nog zo’n 10 km kwamen we terug bij de auto’s. Het was een mooie tocht. Deze keer niet volgens de fietsknooppunten maar een route van Komoot. Zo heb je ook nog eens andere wegen en paden. We hebben genoten van het fietsen, het weer, het landschap, de terrasjes, de wandelingetjes, maar vooral van elkaar. Hopelijk volgen er nog heel veel fietstochtjes samen dit jaar.
Plaatsen: Weeze, Uedem, Xanten, Winnekendonk, Kevelaer