BasRam

Met o.a. de mooiste MTB-tochten, Racefiets en Recreatieve Fietsroutes

Hierden – Elburg – Nunspeet

Na de eerste nacht en een heerlijk ontbijt in B&B Onder de Pannen stapten we op de fiets voor een tochtje langs het Veluwemeer en door de rand van de Noord-Veluwe. Oorspronkelijk had ik de route rechtsom gepland, maar vanwege de wind heb ik hem omgedraaid zodat we eerst door de ‘uiterwaarden’ van het Veluwemeer fietsten en de wind wat in de rug hadden. Dat was achteraf gezien geen slechte zet.

Het eerste gedeelte richting Elburg was verrassend mooi. Wel veel agrarische velden met o.a. weiden en later ook maïs. De boeren waren ook weer druk met het uitrijden van mest, dus de landelijke luchten waren ook van de partij. Maar er waren ook genoeg andere dingen te zien en het fietspad was heel goed. Al heel snel stopten we even om het zitvlak wat rust te geven. Soms is dat even nodig, ook als je net bent gestart. Maar even rust doet altijd goed.

Na zo’n 18 km bereikten we Elburg. Dit bekende oude stadje is altijd leuk om te zien en wordt in de zomermaanden overspoeld door toeristen. Ook wij hebben als toerist natuurlijk even rondgelopen en hebben een heerlijk taartje gegeten bij café De Elburger. Ine had een hazelino taartje en ik een worteltaart. Erg lekker. Daarna pakten we de fiets weer en zijn even richting de oude jachthaven gegaan waar we gebruik hebben gemaakt van het watertappunt en het openbaar toilet. Prima geregeld daar.

Nadat we Elbrug weer hadden verlaten zetten we koers naar de rand van de Noord-Veluwe. Ons viel op dat daar nogal wat landgoederen redelijk dicht bij elkaar lagen, zoals landgoed Schouwenburg en landgoed Zwaluwenburg. Bij die laatste is het bezoekerscentrum en tuinen van A. Vogel te bezichtigen.

Op een gegeven moment was het weer tijd om een bankje op te zoeken. Maar he zult altijd zien dat er dan niet veel te vinden zijn. Uiteindelijk vonden we er één net voor Nunspeet. Daar hebben we onze krentenbollen opgegeten en wat gedronken. Met een rondje door de bossen kwamen we in Nunspeet. Ook daar hebben we even rondgelopen en natuurlijk weer wat kleren gekocht. Bij Appie hebben we een maaltijdsalade gekocht om thuis op te eten. Toen was het nog een kleine 15 km naar de B&B.

Het was een mooie, afwisselende tocht met bezoekjes aan plaatsjes, paden door open gebieden en door de bossen. Het weer was heerlijk om te fietsen, dus wat wil je nog meer.

Plaatsen: Hierden, Lage Bijssel, Elburg, Hoge Enk, ’t Harde, Nunspeet, Hulshorst

Knooppunten: 55 – 18 – 80 – 81 – 60 – 32 – 01 – 02 – 30 – 03 – 30 – 02 – 23 – 06 – 28 – 27 – 98 – 29 – 13 – 40 – 83 – 57 – 97 – 54 – 55

Verder Bericht

Vorige Bericht

Laat een reactie achter

© 2026 BasRam

Thema door Anders Norén