BasRam

Met o.a. de mooiste MTB-tochten, Racefiets en Recreatieve Fietsroutes

Thülsfelder Talsperre – Cloppenburg

De tweede dag van ons tweede gedeelte van de vakantie. We hebben gekozen om naar Niedersaksen in Duitsland te gaan. Op zoek naar een vakantieverblijf stuitte ik op Landal park Dwergter Sand bij Molbergen. Molbergen ligt op zijn beurt weer in de buurt van Cloppenburg (toevallig de stad waar de Kalkhof fietsen worden gemaakt, maar dat wist ik van tevoren niet). Het park ligt aan de rand van het natuurgebied waarvan de Thülsflder Talsperre onderdeel van uitmaakt. Deze talsperre is in het begin van de 20e eeuw aangelegd om de overstromingen van de rivier De Soeste aan banden te leggen.

Na wat zoekwerk had ik documentatie gevonden over de recreatiemogelijkheden in de buurt van Cloppenburg, waaronder ook een leuke fietstocht. Oorspronkelijk vanuit Cloppenburg, maar de route kwam ook door Dwergte heen, dus dat is ons beginpunt geworden. Wat echt heel mooit is, is dat er in Niedersaksen ook het Nederlandse knooppunten netwerk voor de fiets beschikbaar is. Daar hebben we dankbaar gebruik van gemaakt.

Maar goed, op de dinsdag zijn we de fietstocht gaan doen. Het eerste gedeelte ging door het bosrijke natuurgebeid valkbij het vakantiepark, daarna kwamen we bij de Thülsfelder Talsperre. Een mooit gebied, dan moet is zeggen, maar de fietspaden waren iets minder mooi dan we zijn gewend. Niet heel slecht, maar kan beter.

We zijn om de talsperre gefiets en hebben even gerust bij de sluis aan de noordkant van het meer. Daar was het erg druk met duitse schooljeugd die een uitstapje hadden naar het Kletterwald nabij de sluis. Wij hebben de route vervolgd en kwamen even later aan bij het Strandcafé. Daar hebben we een kopje koffie gedronken.

Na de Thülsfelder Talsperre volgde nog een stuk bos. Daarna fietsen we meer door de buitengebieden. Ik moet zeggen, heel veel landbouw. Veel grote landbouwpercelen met graan, maïs, aardappelen, etc. Ongeveer net zoals in Nederland, maar dan groter en meer granen. De wegen waren redelijk tot slecht. Er moet veel onderhoud worden gepleegd. Veel wegen worden opgelapt met wat asfalt patchwork, wat voor fietsers niet altijd een fijne ervaring is. Wel fijn was dat de route vooral op de verkeersluwe wegen volgde. We hebben weinig grote wegen gehad.

Aangekomen in Cloppenburg was het tijd voor wat winkelen. Van Cloppenburg zelf had ik meer verwacht. Ik had, zoals een oud centrum met mooie oude Duitse panden. Dat viel wat tegen. De winkels waren wel prima. Na het winkelen zijn we naar het museumdorp van Cloppenburg geweest, midden in de stad. Het was een soort Openlucht Museum zoals wij dat kennen van Arnhem. Erg mooi en zeker de moeite waarde om de bezoeken.

Na het bezoek aan het museum hebben een restaurantje gezocht in Cloppenburg. Na het eten hebben we de laatste etappe van de fietsroute afgelegd terug naar het vakantiepark. In Molbergen hebben we nog genoten van een heerlijk ijsje. Einde van de mooie, leuke en volle dag.

Plaatsen: Dwergte, Cloppenburg, Vahren, Molbergen

Knooppunten: 52 – 33 – 39 – 31 – 01 – 22 – 21 – 18 – 59 – 20 – 53 – 46 – 55 – 52