BasRam

Met o.a. de mooiste MTB-tochten, Racefiets en Recreatieve Fietsroutes

11-Steden fietstocht Dag 2 Sneek – Rijs

We hebben heerlijk geslapen bij Van der Valk Sneek. En genoten van een heerlijk, compleet ontbijt. Maar het weer zag er wel iets anders uit, zwaar bewolkt en lichte regen. En toch moet je dan verder, dus dat deden we ook. Ondanks de weersvoorspellingen kozen we voor de lange route die via het pontje van Terherne ging. Bij het vertrek hebben we gezelschap gekregen van een Belgische man die samen met twee vrienden de tocht fietsten. De twee anderen kozen voor de korte route. Maar na een aantal kilometers bleek dat het tempo van hem een duik hoger lag, dus hij was Sneek uit zicht.

Na ongeveer 10 kilometer bereikten we het Terhernse veer. Dat stond de Belg ook. Het pontje vertrok pas vanaf 10:15u, dus moesten we even wachten. Inmiddels was het miezeren wat erger geworden, niet zo leuk 😞.

Even na het pontje zijn we gestopt voor bij paviljoen Salt, vlakbij Terherne. We moesten allebei even gebruikmaken van het toilet en hebben meteen een lekker kopje koffie genomen.

De route liep vergeet langs het Sneker meer, oftewel it Snitse Mar. Een heel mooi gebied, maar het weer wilde nog steeds niet meespelen. Ondanks dat alle weer apps aangaven dat het droog was, miezerde het nagenoeg constant.

Er volgde nog twee pontjes, die van Goingarijpen van Broek-Blokslootpolder. Na het laatste pontje besloot ik toch naar de regenjas aan te trekken. Dat bleek geen overbodige luxe.

Na wat zoeken voor een leuke rustplek, die wel een beetje droog was, kwamen we aan in Sloten. Een heel leuk klein stadje waar in ieder geval wat horeca was die ook open was. We vonden een plekje bij restaurant De Zeven Wouden, waar we geluncht hebben. Het weer leuk beter te worden.

Na de lunch fietsen we nog een blokje langs het Sleatemer Mar. Even daarna vergaderde het landschap drastisch. Uitgestrekte weilanden, sloten en vaarten maakten plaats voor bosgebieden als de Bremer Wildernis en het Lycklamabosch. Hier liep een geweldig mooi, meanderend fietspad doorheen. Omdat het niet zo’n mooie dag was, was het er ook heerlijk rustig. Het weer, en dus ook het humeur, verbeterde per minuut.

In Oudemirdum hebben we bij het plaatselijke supermarktje twee maaltijdsalades en broodjes gekocht. We willen die onderweg aan een picknicktafel gaan eten. We besloten om even terug te fietsen naar het bos in dat een mooi plekje te zoeken. Een gouden greep. Met de Fietsknoop app heb ik een tafeltje gevonden op een fantastische plek, het leek wel een sprookjesbos. Beter kon het gewoon niet worden, gewoonweg fantastisch.

Daarna volgde de laatste etappe van vandaag, een kort ritje naar Hotel Jans in Rijs. dat was voor vandaag de eindbestemming.

Plaatsen: Sneek, Offingawier, Terherne, De Herne, Goingarijp, Boornzwaag, Langweer, Idskenhuizen, Tjerkgaast, Sloten, Wijckel, Sondel, Oudemirdum, Rijs

Knooppunten: 50 – 49 – 55 – 57 – 42 – 43 – 68 – 65 – 60 – 62 – 84 – 91 – 92 – 58 – 60 – 77 – 15 – 53 – 42 – 43 – 44 – 32 – 30 – 26 – 27 – 21 – 20 – 22 – 16 – 17