BasRam

Met o.a. de mooiste MTB-tochten, Racefiets en Recreatieve Fietsroutes

11-Steden fietstocht Dag 1 Leeuwarden – Sneek

Gisteren zijn we vertrokken voor onze 11-steden fietstocht. Na een goede reis naar Leeuwarden zijn we ingecheckt in het Westcord hotel. Daarna zijn we Leeuwarden ingegaan, gewinkeld en gegeten bij Grand Café Fire. Na een goede nachtrust en een prima ontbijt hebben we onze bagage bij de receptie afgegeven voor vervoer naar het volgende hotel, Van Der Valk Sneek.

We hebben onze fietstassen op de fiets gehangen en zijn vertrokken. Het weer vandaag zou goed blijven. Op naar de eerste stop.

Kort na het vertrek werden we al ongeleid wegens wegwerkzaamheden. De omleiding liep langs het in aanbouw zijnde voetbalstadion van Cambuur.

Even daarna kwamen we in Deinum. Bij mijn vooronderzoek had ik gezien dat er een kleine supermarkt was, maar helaas was die sinds 3 dagen definitief gesloten 😥. Dan maar wat appelflappen gekocht bij de bakker ernaast, het laatste overgebleven winkeltje.

De route liep verder over een prachtig, maar soms erg smal fietspad. Op sommige plekken naar 1 stoeptegel breed. en wat is Friesland toch plat, althans, het landschap. Dat betekent dat je erg ver kunt kijken. Het aantal kerkjes aan de horizon is bijna ontelbaar. En wat vogels hebben er gezien. Reigers, kieviten, grutto’s, scholeksters, spreeuwen en een aantal kiekendieven. We hebben zelfs een rietzangers gehoord in één van de rietkragen. En dan heb ik het nog niet gehad over de vele watervogels.

In het plaatsje Baard zijn we even gaan zitten op een bankje aan een veldje, dat leuk op een kaatsveld. we vervolgen onze route naar Easterlittens. Het fietspad volgde vooral de beker Friesche vaarten, door en langs rietkragen. Het platte land levert, zoals ik al zei, mooie vergezichten op, maar ook weinig beschutting. Dat is niet zo erg als je wind mee hebt, maar vandaag kan de wind vanuit het westen, precies de richting waar wij vandaag naartoe gingen. Dat betekent dus tegenwind.

Na ongeveer 26 km kwamen we in Wommels. Dat hebben we weer een bankje gezocht en de appelflappen gegeten. En opnieuw volgden er de vaart richting Bolsward.

Dat aangekomen hebben we de fietsen geparkeerd en zijn er Bolsward gaan ontdekken. Een lekker soepje gegeten en wat gedronken bij Grand café “De Wijnberg”. In Bolsward hebben we nog e.e.a. bezichtigd, waaronder de Broerekerk. Deze kerk is op 8 mei 1980 afgebrand en in 2006 prachtig, modern opgeknapt.

Na Bolsward fietsen we, een stuk wind mee, weer door het prachtige Friesche landschap en door lekker plaatsjes richting IJlst. Ik moet wel zeggen, het landschap varieert niet heel veel, waardoor het stond een beetje dat wordt. In IJlst fietsen we langs de bekende molen De Rat. Deze wordt nog steeds gebruikt voor het verzagen van boomstammen tot planken.

Daarna was het op naar Sneek. Bij hotel Van Der Valk hebben we ingecheckt. Onze bagage was al gearriveerd, dus konden we ons lekker opfrissen voordat we Sneek gingen bekijken. Een leuke plaats met leuke winkels. Bij Grand café De Walrus hebben er heerlijk gegeten. Toen zijn weer terug gegaan naar het hotel voor onze verdiende rust.

Plaatsen: Leeuwarden, Rutsumazijl, Deinum, Blessum, Baard, Easterlittens, Edens, Wommels, Burgwerd, Bolsward, Nijland, Oosthem, IJlst, Sneek

Knooppunten: 99 – 77 – 39 – 59 – 22 – 53 – 74 – 94 – 91 – 48 – 86 – 71 – 10 – 33 – 07 – 06 – 08 – 24 – 13 – 28 – 27 – 41 – 40 – 53