BasRam

Met o.a. de mooiste MTB-tochten, Racefiets en Recreatieve Fietsroutes

11-Steden fietstocht Dag 4 Workum – Franeker

Gisteravond was een iets mindere avond, ik werd verkouden en lag om 20:00u al te slapen. Vanmorgen was het een stuk beter. Het ontbijt was gewoon goed.

Vandaag staat de route naar Franeker op het programma, via Makkum en Harlingen. De route liep opnieuw door het typisch Friese landschap. Weinig afwisseling, veel boerderijen. De dorpjes waar we doorheen kwamen waren wel leuk om te zien. In Makkum hebben we even op een bankje gezeten en een koek gegeten die we in Workum bij de bakker hadden gekocht. Daarna weer verder.

Ons viel het grote aantal spuuglelijke moderne windmolens in het landschap op. Het verpestte het uitzicht over de Friese landerijen en dorpen. Vlak voor Zürich hebben we nog even een bankje opgezocht. Zürich, bekend als plaats waar De Afsluitdijk begint (of eindigd). Het plaatsje zelf stelde heel weinig voor, veel achterstallig onderhoud.

Vanaf Zürich liep de route over de dijk langs de Waddenzee naar Harlingen, wat we al van verre konden zien liggen. In Harlingen hebben we de fietsen neergezet en zijn rond gaan lopen. En winkelen natuurlijk. We hebben een soepje gegeten en wat gedronekn bij Brasserie De Jasmijn.

Na Harlingen fietsen we eerst nog langs het industrieterrein van Harlingen en daarna weer langs de dijk van de Waddenzee. Zo nu en dan konden we enkele waddeneilanden zien liggen. Nog even lekker met de wind mee en we bereikten Sexbierum. Niet een dorp wat als reisdoel zal geden, maar we zijn er geweest 😀.

Kort hierna kwamen we in Franeker en zijn we direct doorgefietst naar ons volgende hotel, De Stadsherberg. De kamer was klein, maar schoon en het sanitair was prima. Na het inchecken en een lekkere douche zijn we Franeker ingegaan om het te bekijken en een hapje te eten.

Plaatsen: Workum, Parrega, Idsgahuizum, Makkum, Cornwerd, Pingjum, Zürich, Harlingen, Sexbierum, Franeker

Knooppunten: 22 – 17 – 04- 06 – 09 – 07 – 03 – 56 – 70 – 52 – 55 – 95 – 53 – 59 – 85 – 51 – 54 – 43 – 40 – 31 – 69 – 12 – 15 – 09

Verder Bericht

Vorige Bericht

Laat een reactie achter

© 2025 BasRam

Thema door Anders Norén