BasRam

Met o.a. de mooiste MTB-tochten, Racefiets en Recreatieve Fietsroutes

11-Steden fietstocht Dag 5 Franeker – Dokkum

Vandaag zou het gaan regenen. En dat deed het ook. Toen we ’s morgens na een warme plaknacht naar buiten keken was het flink aan het regenen. Eerst maar even ontbeten en daarna plannen gemaakt.

Het miezerde nog toen we de fiets opstapten. Dus de regenpakken kwamen goed van pas. Gelukkig zouden we het grootste gedeelte van de route wind in de rug hebben.

Toen we onderweg waren wisselde de droge en natte omstandigheden elkaar af. Bij knooppunt 22 hadden we een beslismomentje, gaan we via de kleine dorpjes of langs de dijk van de Waddenzee. We kozen de laatste optie. Een gedeelte hebben we an de zeezijde van de dijk gefietst. Daar hadden we zicht op de waddeneilanden Terschelling en Ameland. Maar omdat de dijk aan de zeezijde schuin afliep en vol lag met schapenstront zijn we verder gegaan aan de landzijde van de dijk. Ook aan die kant van de dijk waren talloze schapen, en lag er natuurlijk ook stront. Met de wind in de rug gingen we echter als een speer.

Bij Kweldercntrum Noarderleech zijn we even naar binnen gegaan om wat te eten en een kopje koffie te drinken. Het centrum is van natuurorganisatie It Fryske Gea en is onbemand. Je kunt er informatie vinden over het waddengebied en de dieren die daar leven. Ook stond er een koffieautomaat waar je zelf koffie kon tappen. We waren er alleen, dus het was heerlijk rustig.

We vervolgden onze weg langs de dijk. De wind bleef onze vriend vandaag en de regen bleef uit. Even later verlieten we de dijk en gingen we landinwaarts. We kwamen door dorpjes als Ferwert, Hegebeintum, Ginnum, Reitsum en Lichtaard.

We bereikten de Dokkummer Ee, een belangrijke vaart van de Elfstedentocht. Deze leidde ons naar Dokkum. In Dokkum gingen we op zoek naar ons hotel, De Abdij Dokkum. We stopten op een bruggetje, dat bleek het keerpunt te zijn van de Elfstedentocht. Hier eindigd dus de Elfstedentochtroute vanuit Bartlehiem, wordt er gedraait terug naar Bartelehiem om tenslotte het laatste gedeelte naar Leeuwarden over de Dokkummer Ee te volgen.

We checkten in in ons hotel. Een prachtig gebouw op een mooie plek. Weer even lekker opgefrist en hup, Dokkum in.

We waren wat bang voor het weer vandaag, maar ondanks dat we de regenpakken hebben getest 😀 is het ons heel erg meegevallen. Later op de dag kwam de zon zelfs even tevoorschijn.

Plaatsen: Franeker, Schalsum, Boer, Tzummarum, Firdgum, Westhoek, Ferwert, Hegebeintum, Ginnum, Reitsum, Lichtaard, Dokkum

Knooppunten: 09 – 29 – 97 – 47 – 21 – 48 – 52 – 22 – 70 – 71 – 93 – 01 – 02 – 34 – 13 – 16 – 77 – 17 – 21 – 22 – 80 – 24 – 25 – 30 – 01