BasRam

Met o.a. de mooiste MTB-tochten, Racefiets en Recreatieve Fietsroutes

Staakbonenroute Hegelsom-Horst-Meterik

Samen met Ine heb ik de Staakbonen route rond Horst gefietst. Een route die zeker aan te raden is. Deze keer dus niet via het knooppunten netwerk, maar de bordjes van de route volgen. Voor de zekerheid had ik de route ook als GPS opgeslagen. Bij de recensies stond dat er hier en daar wat bordjes weg waren, maar dat viel gelukkig mee. Maar voor het geval dat dat wel zo was kon ik de route gemakkelijk terugvinden.

Zoals gezegd, een route die zeker de moeite waard is. Je komt door landbouw landschappen, kassen, maar ook door bosrijk gebied. Omdat niet het knooppunten netwerk wordt gevolgd kom je zo nu en dan ook op wat lastiger onverharde paden. Lastig omdat het nog steeds droog en dus mul is. Maar met de goede versnelling en het stuur rechthoudend lukte dat goed.

In Meterik hebben we een poging gedaan om een bakker of supermarktje te vinden, maar het dorp is zo klein dat dat niet is gelukt. Dan maar weer doorfietsen.

Aangekomen in Hegelsom hebben we opnieuw een poging gedaan, maar ook daar waren er geen winkels te vinden. Misschien waren we niet op de juiste plek, maar zo vlakbij de kerk verwacht je toch wel iets, maar helaas, niets.

Na de rustpauze in Hegelsom zijn we verder gegaan. Kort na de pauze kwamen we aan bij een klein informatie hutje waar de geschiedenis van de staakbonen werden weergegeven (zie de fot’s eerder op deze pagina). Hierna was het in 1 ruk door naar Horst. We kwamen door een nieuwe wijk met flinke grote woningen. Het was er erg rustig, alsof iedereen op vakantie was. Daarna besloten we van de route af te wijk en Horst in te gaan om wat bij een supermarkt te kopen om de eten en te drinken. Met de boodschappen op zak fietsten we verder totdat we bijna aan het eindpunt waren. Aan de recreatieplas bij het kasteel Horst hebben we de gekochte appelflappen gegeten en het drinken opgedronken. Toen was het terug naar de auto en naar huis.