BasRam

Met o.a. de mooiste MTB-tochten, Racefiets en Recreatieve Fietsroutes

Mergelland Fietsroute Zuid-lus

Gisteren zijn we aangekomen voor onze vakantie in Zuid-Limburg. De eerste dag is altijd een beetje acclimatiseren, maar dan wordt de fiets gepakt.

Samen met Dianne en Twan hebben we de Mergelland Fietsroute Zuid-lus genomen. We zijn gestart bij ons vakantieverblijf Mechelerhof in Mechelen. Van daaruit hebben we koers gezet naar Vijlen.

Het plan was om bijtijds bij Boscafé Het Hijgend Hert te zijn voor de koffie en de befaamde appeltaart. Dat is gelukt. Ondanks dat de parkeerplaats om 10:15u al vol stond met auto’s was er toch nog een plekje vrij op het terras. En de appeltaart was er ook nog.

Om bij het Hijgend Hert te komen moesten we even van de geplande route af. Daarna zijn we via een andere weg weer naar de route toe gereden. We begonnen de klim naar het Drielandenpunt op de Vaalserberg. Bij De Herberg op de Vaalserberg hebben we een drankje gedaan en kort de fietsen opgeladen.

Vanaf het Drielandenpunt zijn we België in gegaan. Via de Belgische wegen met opnieuw prachtige vergezichten fietsten we langs Kasteel Beusdael, een prachtig kasteeltje waar we al baken langs zijn gekomen en altijd tot de verbeelding spreekt.

Daarna gingen we weer de grens over en bereikten we Slenaken, een plaatsje waar je je echt in het buitenland waant. Bij Hotel-restaurant De La Frontière hebben we een soepje gegeten voor de nodige energie.

De route voerde verder naar Gulpen. Omdat we net wat hadden gegeten besloten we om door te fietsen. We stopten even bij Kasteel Wijlre, waarna we weer vlot verder gingen. De route ging over de Fromberg met de prachtige vergezichten en wijndomeinen. Via Colmont en Ubachsberg fietsten we naar Simpleveld. Het einde van de route was in zicht. Na nog wat mooie wegen de forse afdaling van de Botterweck bereikten we Partij. Daarna was het een kwestie van terug fietsen naar Mechelen. Einde van een prachtige route.

Plaatsen: Mechelen, Kleeberg, Vijlen, Vaals, Gemmenich (B), Sippennaeken (B), Klein- Kuttingen (B), Beusdael (B), Sinnich (B), Nurop (B), Slenaken, Beutenaken, Waterop, Billinghuizen, Pesaken, Euverem, Gulpen, Wijlre, Stokhem, Fromberg, Colmont, Ubachsberg, Mingersberg, Trintelen, Bosschenhuizen, Simpelveld, Baneheide, Wahlwiller, Sinselbeek, Partij

Knooppunten: 90 – 93 – 91 – 01 – 92 – 427 – 428 – (84) – 85 – 58 – 57 – 88 – 89 – 87 – 86 – 90