BasRam

Met o.a. de mooiste MTB-tochten, Racefiets en Recreatieve Fietsroutes

Meerssen en Stein vanuit Schinnen

Het toeval bestond dat er tijdens onze vakantie in Schinnen een collega van Ine op de camping Het Geuldal bij Meerssen stond. Het was dus een goed idee om een mooie fietsroute te maken en dat dan te combineren met een bezoekje bij haar en haar echtgenoot.

Dus hebben we vandaag afgesproken en heb ik een route via het knooppuntennetwerk gepland die langs de camping op ging. Tijdens de route daar naartoe verraste het Limburg landschap ons opnieuw, zoals ze dat al vele jaren doet. Ik had de verwachting dat we veel meer industrie zouden zien omdat Schinnen heel dicht bij Chemelot ligt. Maar niet is minder waar. De wegen waren prachtig, evenals de vergezichten vanaf het plateau bij Schimmert.

Toen we dichterbij de camping kwamen werd de omgeving wat bekender, aangezien we elk jaar een huisje op de Cauberg huren en dus veel in deze omgeving hebben gewandeld. Maar het blijft mooi. Tijdens ons bezoek hebben we genoten van de koffie en een echter Limburgse gezellig geklets, waarbij we af en toe de schaduw moesten opzoeken omdat het nog steeds schitterend zomerweer was. Het was zelfs nog iets te warm, zo’n 31 graden.

Na het bezoek op de camping vertrokken we richting Meerssen. Daar waren we nog nooit geweest. Ik kende het wel van een eerder bezoek bij iemand in een buitenwijk, maar het centrum kende ik niet. Een heel leuk centrum. We besloten er later in de week nog een keer naartoe te gaan.

Het volgende doel was een lunch in Bunde. Bij lunchroom Aux Delices De Saint-Étienne Agnes zijn we een paar jaar geleden ook al geweest en dat wat ons goed bevallen. Dus hebben we daar van een heerlijke lunch genoten. Omdat we een flinke afdaling hadden gehad naar Bunde toe besloten we niet dezelfde weg terug te gaan en de route weer op te pakken. In plaats daarvan zijn we een gedeelte langs het Julianakanaal gereden naar Stein. We hebben de route bij Hussenberg weer opgepakt.

In Stein zijn we nog even langs de Bierbrouwerij De Fontein gegaan. We wisten dat die niet open zou zijn, maar wie weet, misschien waren ze er toch. Maar helaas, ze waren inderdaad gesloten. In Stein hebben nog snel even wat boodschappen gehaald en zijn vervolgens doorgefietst richting Chemelot. Als je dan toch in de buurt bent moet je dit toch ook even gezien hebben. Maar één keer is genoeg wat mij betreft.

Korte tijd later bereikte we ons volgende doel en dat was Gasterie De Bokkereyer in Sweikhuizen. Deze locatie zijn we eerder aangegaan tijdens een happen en stappen wandeling vanuit Schinnen. Het was ons toen zo goed bevallen dat we er vandaag terug zijn gegaan. En daar hebben we geen spijt van gehad. We hebben heerlijk genoten van wat biertjes en nacho’s, kaasblokjes en duet worstjes. We zaten er heerlijk in de tuin. Dit was onze laatste stop. Korte tijd later kwamen we terug bij ons appartement bij De Muldermolen in Schinnen. Einde van een heerlijke fietstocht.

Plaatsen: Thull, Nuth, Terstraten, Schimmert, Strabeek, Houthem, Geulhem, Vroenhof, Meerssen, Bunde, Brommelen, Westbroek, Hulsen, Broekhoven, Hussenberg, Elslo, Nieuwdorp, Stein, Kerensheide, Geleen, Sweikhuizen, Schinnen

Knooppunten: 24 – 87 – 83 – 96 – 95 – 98 – 63 – 61 – 102 – 103 – 105 – 19 – 18 – 77 – 78 – 45 – 43 – 41 – 81 – 41 – 43 – 38 – 89 – 36 – 88 – 87 – 24