BasRam

Met o.a. de mooiste MTB-tochten, Racefiets en Recreatieve Fietsroutes

Winterswijk – Haaksbergen – Eibergen

De tweede dag van het weekendje uit. Na een prima nachtrust, echte rust, want je hoort daar helemaal niets, en een heerlijk ontbijt werd alles weer in de bagage gepakt en in de auto gedaan. Vandaag was het weer geen probleem om de auto’s bij de B&B te laten staan. Dus konden we de fietsroute mooi vanaf de B&B starten.

Het weer was nog onbestendiger dan op zaterdag, maar de buienradar gaf een positief beeld. Dus de regenpakken in de fietstassen gepropt en weg waren we. De route startte met een pas langs natuurgebied het Zwillbrocker Venn. In zonnige tijden kun je hier flamingo’s spotten. Nu was het daar te koud voor.

De eerste stop was aan het riviertje De Berkel. De route liep over prachtige, ietwat modderige paden langs De Berkel en toen we een leuk hutje met bankjes zagen zijn we daar even gestopt. Omdat de paden wat modderig waren, waren de fietsen naderhand wel toe aan een wasbeurt.

Voor een kopje koffie stopten we bij Café-Restaurant Rotering in Oldekotte. Dit restaurant ligt precies op de grens met Duitsland en je kon daar een appeltaart met ‘slagboom’ krijgen 😀. De koffie was niet geweldig, maar goed genoeg voor dat moment. En gezellig, er waren veel wielrenners die deze plek als pauzeplaats hadden gekozen.

Na dezegingen we, via een extra tussenpunt in de fietsknoop app, richting Haaksbergen. De route liep door het natuurgebeid Het Haaksbergerveen. Prachtig. Daar kwamen we langs een schaapskooi waar ze bezig waren met het drijven van de schapen met honden. Echt iets voor Dianne en Twan.

Vlak voor Haaksbergen hebben we nog even een bankje gezocht om even te genieten van het mooie stroompje de Buurser Beek. Het werd wat drukker met fietsers, zowel recreatief als sportief.

Aangekomen in Haaksbergen bleek er een soort vrijmarkt te zijn. Normaliter wordt dat op Koningsdag gedaan , maar in Haaksbergen wijken ze daar blijkbaar van af. Dat betekende wel dat we er met de fiets niet door konden en dus een kleine omweg moesten nemen. Maar niet voordat we wat broodjes hadden gekocht in de Coop aldaar. We gingen weer op zoek naar een picknicktafel om eindelijk het tafelkleedje van Dianne te kunnen gebruiken. En dat tafeltje vonden we uiteindelijk in het park bij de Bergingsvijver aan de rand van Haaksbergen. Een prima onderhouden omgeving, hulde Haaksbergen.

Na de lunch vervolgenden we de route door het prachtige Achterhoekse landschap. Je kunt zien dat ze hier echt ingericht zijn voor recreatie, want de horeca gelegenheden zijn er te over. net voordat we Eibergen bereikten kwamen we langs de Mallumse Molen en het Mulderhuis. Daar was een sluisje in De Berkel en net toen we daar waren kwam er een bootje aan dat het sluisje moest passeren. Dus moest er geschud worden. Heer leuk om te zien, er was veel bekijks.

In Eibergen, ook al zo’n leuk plaatsje, zijn we niet gestopt. Wel even daarna in Zielbroek, even op een bankje gezeten, net voordat we de route zouden beëindigen. Ook deze keer hebben we genoten van de rit en alles wat we om ons heen hebben gezien. En natuurlijk de rustpauze, altijd gezellig en lekker. We hebben tegen elkaar gezegd dat dit niet de laatste keer is dat we naar deze omgeving gaan.

Plaatsen: Zwielbroek, Holterhoek, Rekken , Oldekotte, Honesch, Haaksbergen, Langelo, Mallem, Loo, Eibergen

Knooppunten: 48 – 21 (D) – 56 (D) – 13 (D) – 36 – 55 – 19 – 74 – 18 (D) – 02 (D) – 79 (D) – 84 – 54 – 76 – 83 – 82 – 85 – 52 – 53 – 67 – 63 – 66 – 65 – 69 – 73 – 55 – 36 – 13 (D) – 56 (D) – 54 – 99 – 48