BasRam

Met o.a. de mooiste MTB-tochten, Racefiets en Recreatieve Fietsroutes

Fietsen onder Maastricht

Vandaag zou het weer acceptabel zijn voor een fietsrondje, dus zijn we op pad gegaan voor een rondje fietsen onder Maastricht. Met de knooppunt app had ik de route dusdanig aangepast dat we begonnen bij het vakantiepark. Echter, wat ik niet wist was dat de knooppunt app ook paden kan plannen die niet echt voor de fiets bedoeld zijn. Dat hebben we geweten. Net na Noorbeek eindige de verharde weg en ‘fietsten’ we België in. Niet alleen de verharding eindigde, maar ook het fietsbare pad. In werkelijkheid was het een wandelroute met een forse stijging over kiezels en met weggespoelde stukken pad. Dat werd dus duwen. En die fietsen van tegenwoordig zijn niet erg licht, dus het werd echt zweten. Maar we haalden het.

Op dat moment was het nog droog, maar er was nog een buitje regen voorspeld in de ochtend. En die kwam ook, meerdere keren. Iets voor ‘s Gravevoeren was ook nog de weg opgebroken, dus moesten we opnieuw door de modder. Even later kwamen we aan in ‘s Gravenvoeren en werd de regen alleen nog maar meer. Dus hebben we even geschuild onder een afdak van het Parochiehuis. Even later dacht ik dat het wel droog zou zijn en blijven, maar dat was even een misrekening. Toch nog maar even doorzetten en de regen was toen toch echt voorbij.

Inmiddels waren we in Eijsden aangekomen. Omdat we wat waren nat geregend vonden we het een goede troost om een koffie met Limburgse vlaai te nemen bij Eetcafé Aon ‘t Bat. Daarna zijn we met het fiets-/voetveer overgestoken naar het Belgische Lanaye daar kwamen we bij de iconische brug die we meermaals in de verte hebben zien liggen. Net voor de brug gingen we rechts en daar keken we uit op een prachtig stuk van de Maas, inclusief de sluis van Lanaye.

Bij de sluis hebben we even gekeken naar hoe het e.e.a. in zijn werk ging. Daarna fietsen we langs het kanaal Briegden-Neerharen naar Kanne. Er volgde een prachtig stukje buitengebied onder Maastricht. We dachten alles al te hebben gezien, maar dat was dus niet zo.

In Maastricht hebben we een pauze gehouden bij het standbeeld van de vierde Musketier D’ Artagnan. Deze historische figuur is in 1673 bij het beleg van Maastricht gesneuveld. Na deze pauze fietsten we via de buitenwijken naar het centrum van Maastricht. Via de St. Servaasbrug kwamen we bij het hippe oostelijke gedeelte van Maastricht. Kort daarna lieten we Maastricht achter ons.

Het eerst volgende plaatsje daarna was Bemelen. Daar vonden we het nodig om nog even een pauze in te lassen en we vonden daarvoor de ideale plek, namelijk bij Gastrobar Die Twie. We hebben daar een biertje gedronken en een soepje gegeten op een terras met een schitterend uitzicht over de Bemeler Hei en Bemeler Berg. Wat een prachtig plekje.

Vervolgens was het met wat bier in de benen weer richting huis via Eckelrade, Sint Geertruid, Terlinden en Banholt. In banholt hebben we even een lekker snicker gehaald en op een bankje opgegeten. Toen kwamen we echt toe aan het laatste stukje. Einde van een prachtige fietstocht die nat begon, een beetje een valse start, maar uiteindelijk zeker de moeite waard was. Ook het weer werd in de loop van de dag beter zodat we toch het zonnetje nog kometen verwelkomen. Geweldig.

Plaatsen: Hoogcruts, Noorbeek, Voeren, Mesch, Mariadorp, Eijsden, Kanne, Maastricht, Bemelen, Cadier en Keer, Eckelrade, Sint Geertruid, Libeek, Banholt, Terlinden

Knooppunten: Start bij Landalpark De Waufsberg – 431 – 100 – 78 – 76 – 413 – 412 – 411 – 401 – 12 – 03 – 01 – 02 – 79 – 06 – 65 – 66 – 106 – 72 – 80 – 81 – 82 – 83 – De Waufsberg